Routekaarten naar geluk

Routekaarten naar geluk

Je kunt als leidinggevende tijdens een loopbaangesprek bijdragen aan de arbeidsvreugde van werknemers. Dit doe je door de vraag te stellen: ‘waar word je blij of gelukkig van?’ De bedrijfscultuur verandert door elkaar de vraag te stellen: ‘waar word jij gelukkig van?’

Wat zijn routekaarten naar geluk?

De routekaarten naar geluk zijn gebaseerd op de positieve visie van de Transactionele Analyse:
  • Ieder mens is in staat na te denken en keuzes te maken over zijn/haar leven.
  • Iedereen heeft een positieve intentie (op de 2% anti-socialen na).
  • Ieder mens verdient erkenning en waardering.

  • Er zijn vier soorten routekaarten naar geluk:

    • De blauwe routekaarten gaan over denken, met als doel: het vaststellen van de feiten. Dit heet conformiteit.
    • De groene routekaarten gaan over voelen met als doel: emotionele stabiliteit
    • De gele routekaarten gaan over willen met als doel: het kiezen van een inspirerend doel.
    • De rode routekaarten gaan over doen met als doel: het uitvoeren van daadkrachtige en doelgerichte acties.

    • De kaarten zijn ingedeeld volgens de vier stappen van de coachmatrix. De kleuren zijn ontleend aan het DISC model, de afkorting van: Daadkracht (de rode kaarten), Inspiratie (de gele kaarten), Stabiliteit (de groene kaarten) en Conformiteit (de blauwe kaarten).

      het DISC Model

      Voor wie zijn deze routekaarten naar geluk?

      De 15 routekaarten naar geluk zijn bedoeld voor hen die zelfsturend vermogen en hun eigen regie willen ontwikkelen en versterken. Denk bijvoorbeeld aan:
      • Cliënten
      • Leerlingen
      • Werknemers
      • Teams
      • Organisaties

      De kaarten zijn gebaseerd op:


      De Transactionele Analyse (TA)


      De TA is een van de meest uitgebreide en doordachte modellen voor persoonlijke groei. Vrijwel iedereen kan het begrijpen en toepassen. De TA is bekend van de boeken ‘Mens erger je niet’ en ‘Ik ben OK, jij bent OK’. Met dit model leer je logisch denken. TA is prima te combineren met andere communicatiemodellen.

      Strategisch Coachen (SC)


      Strategisch coachen is niet probleemgericht, maar doelgericht. Het model is ontwikkeld door Maarten Kouwenhoven, psycholoog. Hij is de auteur van het Handboek Strategisch Coachen (2007). Dit boek werd door NOBCO werd genomineerd als een van de beste coachboeken van de afgelopen 10 jaar.

      Wat voorkom je ermee met de routekaarten?


      Met de routekaarten voorkom je als mens, als team of als organisatie dat je de weg kwijtraakt. Je voorkomt dat je alsmaar op dezelfde rotonde rondjes blijft rijden zonder de juiste afslag te kiezen richting je doel. Bovendien voorkom je dat je, goed bedoeld, mensen de verkeerde kant op stuurt vanuit je eigen aannames.

      kiezen

      Wat bereik je ermee?


      Met de 15 routekaarten bereik je innerlijke vrijheid. Je bent als mens, als team of als organisatie in staat om je eigen weg te kiezen richting geluk. Deze keuzevrijheid leidt tot zelfsturing, zelforganisatie of autonomie.

      Hoe doe je dat?


      Je coach, begeleider of docent is jouw gids en zegt na het vaststellen van de feiten en het stilstaan bij je probleem: ‘Daar heb ik iets voor.’ Je gids overhandigt je de 15 kaarten en laat jou een aantal kaarten kiezen. Net zoals in een restaurant niet de ober, maar jij als klant je keuze maakt uit de menukaart.
Reactie plaatsen